Å bruke penger på dyre kropps­be­hand­linger for å bli kvitt appel­sinhud (cellu­litt), kan være bortkastet. Både godt kosthold og mosjon må inklu­deres for at resul­tatet skal bli bra.

Tekst: Randi Solstad. Foto: Shutter­stock. 

appelsinhud, cellulitter, hudpleie, SKINtalkHele ni av ti kvinner har cellu­litt, eller som mange også kaller det, appel­sinhud. Tilstanden er fettceller som klumper seg sammen i under­huden, slik at all blod- og lymfe­sir­ku­la­sjon stopper opp. Dette medfører stagna­sjon, og i utvidet grad oppstår etter hvert inflam­ma­sjon. I tillegg spiller det kvinne­lige hormonet østrogen en stor rolle. Kvinner som starter med P- piller og P-sprøyter kan plutselig – helt uten å ha hatt det før – få cellu­litt. Det er fordi p-pillene inneholder østrogen. Arvelige faktorer avgjør også om du er ekstra dispo­nert for tilstanden. Men overvekt, mangel på mosjon, dårlig kosthold, sukker, stress, alkohol, kaffe og lite søvn vil øke opphop­ning av toksiner i kroppen.

Dyre klinikk­be­hand­linger kan være bortkastet

Det finnes en rekke gode behand­linger du kan ta i klinikker som er svært effek­tive på reduk­sjon av cellu­litt. Men i følge Anne Berit Eide i Oslo Hudpleie­kli­nikk er det ikke nok å bare legge seg på behand­lings­bordet og tro at du skal bli glatt og slank. Det du selv gjør mellom hver behand­ling er avgjø­rende for hvilket resultat du får, og for hvor lenge det vil vare.

– Problemet er at mange tyr til dyre kurer uten å gjøre noe med livsstilen. Dette gir kun en kortvarig bedring. Når du slutter med behand­lin­gene, kommer cellu­lit­tene raskt tilbake igjen, sier hun.
Appelsinhud, cellulitter, klinikkbehandlinger
Vurderer du å prøve en klinikk­be­hand­ling anbefaler hun at du går til en seriøs behandler som starter med å gi deg en konsul­ta­sjon hvor forvent­ninger, resul­tater og egeninn­sats blir disku­tert. I tillegg skal grad av cellu­litt, sirku­la­sjon og vekt bli vurdert, og sammen med behand­leren skal dere komme frem til et opplegg tilpasset din livssi­tua­sjon og kropps­fa­song. Du må alltid beregne 10 – 12 behand­linger, uten avbrudd. I tillegg bør du spise sunt, drikke mye vann og gå daglige turer.

God lymfe­sir­ku­la­sjon er avgjø­rende for reduk­sjon av cellu­litt

Eide under­streker at mennesker kommer i alle former, så ikke vær for kritisk til deg selv.

– Ingen av oss er photos­hoppet i virke­lig­heten, sier hun og forklarer at en god lymfe­sir­ku­la­sjon er avgjø­rende for å få ut avfalls­stoffer i kroppen.

Når du sitter i ro med altfor stramme klær hoper giftstoffer seg opp, fettcel­lene limer seg sammen til klumper og stenger for sirku­la­sjonen. Hvis lymfe­sir­ku­la­sjonen ikke fungerer godt, blir du heller ikke kvitt cellu­litt.

– Lymfe­sys­temet er avhengig av bevegelse og muskel­bruk for å frakte ut avfalls­stoffer.

Tenk også på hvordan dagen din er. Har du stille­sit­tende arbeid? Sitter du på en stol, med knærne over hverandre hele dagen? Da er det full stopp i lymfe­sir­ku­la­sjonen, sier hun og foreslår at du i sørger for å ha god støtte for bena, og tar regel­mes­sige pauser hvor du går og står litt i løpet av arbeids­dagen.

Spis deg cellu­littfri

Det du spiser påvirker i stor grad kroppens evne til å kvitte seg med slagg­stoffer. Vil du bekjempe cellu­litt må du holde deg unna sukker, alkohol, mettet fett, smør, fettrike meieri­pro­dukter, bearbeidet mat, salte snacks, potet­gull, salte peanøtter osv. Du bør også være forsiktig med hvit pasta, ris, brød, bearbeidet mat ‚hvitt sukker, kunstige tilset­nings­stoffer og søtstoffer.

antioksidanterEide anbefaler at du spiser mer av mat som inneholder lecitin, essen­si­elle fettsyrer, amino­syrer og antiok­si­danter. For eksempel: Soya, spinat, selleri, fennikel, isberg­salat, bønner, belgfrukter og fisk – særlig laks og tunfisk. I tillegg bør du spise bær, løk, nøtter, frukt, egg, havre, fullkorn, granat­eple, gulrøtter, paprika, tomater, blomkål, sitrus­frukter og avokado.

– Og drikk vann – minst to til tre liter om dagen. Når kroppen begynner og kvitte seg med toksiner og fettstoffer er det avgjø­rende at kroppen er godt hydrert, sier Eide

Mosjon for cellu­litt

Er du i en behand­lings­pe­riode bør du ha cirka en time mosjon per dag.

– Dette kan være daglige gå- eller sykkel­turer, eller aerobic og dans, som også er fine trenings­former for økt sirku­la­sjon og detox. Et tips er rask oppover­bakke og sakte nedover­bakke­mo­sjon. Da får du brukt både pust og muskler. I tillegg er det viktig at du drikker mye vann og beveger deg så mye som mulig etter hver behand­ling, sier Eide.

Supplér med cellu­litt­kremer

Det er stadig disku­sjoner om hvorvidt såkalte cellu­litt­kremer har effekt.

– At det er mye på markedet som lover mer enn de kan holde er sikkert. Det finnes ingen mirakel­kremer, men svært mange av de profe­sjo­nelle hudpleie­kli­nikk-seriene har nå cellu­litt­pro­dukter som har gjennom­gått tester, sier Eide og forklarer at om cellu­litt­kremer skal virke må det sees i sammen­heng med hvor stort problemet er. Det må også være en del av et ellers godt planlagt behand­lings­re­gime, og det er viktig at huden er fri for overflø­dige døde hudceller når kremen blir påført.

– Så skrubb huden godt før du påfører krem eller olje. Og ikke minst : bruk produk­tene hver dag og over tid, anbefaler hun.

Finn din SkinTalk-klinikk her