Skintalk har snakket med kosme­tisk sykepleier Bente Smenes ved Colos­seum Spa i Oslo. Her er hennes råd:

Tekst: Randi Solstad, Foto: Shutter­stock

Kom deg i skyggen så fort du ser at du blir rød.

Er du først blitt rød i huden bør du komme deg i skyggen så fort som mulig. Det tar opptil seks timer før prosessen har roet seg. Derfor merker man ofte ikke at man har blitt solbrent før om kvelden.

Kosme­tisk sykepleier Bente Smenes ved Colos­seum Spa i Oslo sammen­ligner solbrenthet med en liten brann­skade. Om huden svir og er rød foreslår hun at huden kjøles ned umiddel­bart ved å fukte et håndkle med kaldt vann og legge det som et omslag over det solbrente området i 20 til 40 minutter – til det slutter å svi – to til tre ganger om dagen.

Kjøl ned huden men unngå iskaldt vann

Gå gjerne i dusjen eller i badekaret, men bruk avkjø­lende vann, ikke iskaldt.

– Iskald vann og omslag med is kan gi frost­skader på toppen av solbrent­heten. Det vil også kunne hisse opp det utsatte området slik at du eventuelt kan forverre blemmer og avskal­ling, sier hun

Kosme­tisk sykepleier Bente Smenes

Ro ned området

Et gammelt kjerringråd er å bruke melk eller yoghurt. Melke­syren og melke­pro­teinet har en beten­nel­ses­dem­pende effekt og bidrar til å roe ned brann­skaden. Det anbefales at du bløtlegger en bandasje eler en klut i 50/50 kaldt vann og melk. Legg det på huden og la det virke i 10–15 minutter tre til fire ganger daglig.

– Aloe Vera er også beten­nel­ses­dem­pende og bidrar til å roe ned rød, irritert og solbrent hud. Men i stedet for å bruke krem, anbefaler jeg at du bruker Aloe Vera-planten. De fleste kremene inneholder ikke nok Aloe Vera, og er ofte utblandet med andre ingre­di­enser. Aloe Vera fra planten legger seg mer som en «slimete» hinne på huden og er derfor mer ideell ved solskadet og brann­skadet hud, forteller hun.

Bruk hydro­kor­tison

Har huden små blemmer, er smerte­full, eller begynner å flasse? Da bør du bruke en mild korti­son­krem. Behandle det brann­skadde området ved å smøre på korti­son­krem gjentatte ganger i løpet av de første to døgnene. Dette bidrar til å dempe smerte og redusere beten­nelsen. Men ikke bruk hydro­kor­tison lenger enn i et par døgn. (Kilde: Hudlege Jon Lange­land)

Omslag med grønn te.

Grønn te inneholder en relativt høy konsen­tra­sjon av antiok­si­danter. Nettstedet Buzzfeed anbefaler følgende: Legg på avkjø­lende teposer med grønn te. La dem ligge på i femten minutter til de har fått trukket godt inn i huden. Perfekt dersom du er lett solbrent under øynene eller på kinnene.

Tilfør masse fukt

– Invester i en god aftersun-krem som inneholder fuktig­hets­bin­dene og pleiende ingre­di­enser, da det nettopp er det huden vil trenge de neste dagene, sier Bente Smenes. Hun anbefaler at du smører huden konstant slik at den alltid er fuktig, noe som kan dempe avskal­ling og flassing av den forbrente huden. Hun legger til at en aftersun-krem bør brukes som bodylo­tion om sommeren om du har planer om å være mye ute i solen, da den som regel inneholder en finere cocktail med aktive ingre­di­enser tilpasset soleks­po­nert hud.

– Og kjenner du at huden har fått litt mye sol enkelte steder bør du smøre de utsatte områdene inn med aftersun allerede på vei fra badeplassen, sier hun.

Drikk mye vann

Ved solbrenthet blir kroppen og huden dehydrert, så det er veldig viktig å erstatte væske­tapet ved å drikke mye vann så fort som mulig.

Ta smerte­stil­lende

Mot smerter anbefales IBUX da dette er en beten­nel­ses­hem­mende medisin som i tillegg til å lindre smerter, også kan rever­sere noe av solska­dene.

Oppsøk lege hvis:

·      Du er brent på mer enn halve kroppen

·      Det oppstår blemmer

·      Du har symptomer som høy feber, frysninger og sterke smerter

·      Det utvikler seg til økt rødhet, eller blemmer med puss (Da det er tegn på infek­sjon).